Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn. De Zwitserse voedingsgigant Nestlé claimt de heilige graal van de voedselindustrie gevonden te hebben: een nieuw soort suiker waar je minder van nodig hebt om dezelfde smaak in chocolade te bereiken.

Persbureau Bloomberg rept van een ‘Willy Wonka-moment’.

De ‘eeuwigdurende toverbal’ van Roald Dahl kan wel inpakken, Nestlé heeft een beter idee: low-calorie Kit Kat.

De eigenaar van Nescafé, Nespresso, Kit Kat, Smarties en jawel, ook Wonka chocola, zegt een techniek te hebben gevonden die de structuur van suiker kan aanpassen. Hierdoor zou er 40 procent minder suiker in chocoladerepen gebruikt kunnen worden.

Minder suiker, dezelfde smaak

De uitvinding geeft Nestlé mogelijk een voorsprong op concurrenten als Mondelez, Mars en Hershey. Steeds meer consumenten proberen af te kicken van suiker, producten met minder suiker zijn in zwang en overheden komen massaal met suikerbelastingen om obesitas tegen te gaan.

In een interview met New York Times legt Nestlé's technologiedirecteur Stefan Catsicas uit hoe het werkt: "Het is suiker, maar dan anders opgebouwd waardoor het makkelijker in je mond oplost en er minder van in je maagdarmstelsel terechtkomt."

Het Zwitserse bedrijf wilde het nieuws nog even stilhouden totdat alle patenten rond waren, maar moest nu wel met een persverklaring komen na diverse geruchten over de gezondere suiker.

Precieze details wil Nestlé niet geven, maar het komt erop neer dat ze de suikerkristallen 'hol' maken. Vanaf 2018 gaat het merk de suiker toevoegen aan zijn chocoladerepen, zegt Catsicas. Helaas is de structuur van de nieuwe suiker niet geschikt voor frisdrank en zuivel.

Aandeelhouders Nestlé

Het aandeel Nestlé verloor dit jaar ongeveer 10 procent op de beurs. Toch hoeven Nestlé-beleggers voorlopig niet op een suikerbonus te rekenen, aldus Bloomberg. Juist omdat de nieuwe suiker op dit moment alleen in chocolade te gebruiken is en de maatschappelijke trend richting minder suiker voor andere producten aanhoudt.